Jak zrobić werbel-pad niegorszy od Rolanda..

Elektryczną perkusję w dużej części można sobie zrobić samemu

Jak zrobić werbel-pad niegorszy od Rolanda..

Postprzez kubamajer » 11 Wrz 2006 03:29

Witam, oto opis mojej własnej "interpretacji" e-werbla, powstałej na podstawie informacji zawartych na stronach: EDrum for free i Vdrums.com Forum

Potrzebować będziemy:
1. Jakikolwiek drewniany bęben posiadający korpus i kompletny system mocowania membrany (obręcz, śruby, gniazda) :). Ja użyłem 13" werbla z zestawu Pearl Rhythm Traveler, ale może to być każdy inny drewniany werbel/tom.

2. Metalowy ceownik (aluminiowy lub stalowy) - będzie pełnić rolę poprzecznej belki, na której zamocujemy triggery.

3. Dwa okrągłe elementy piezo o średnicach 35mm i 27mm(można dostać luzem, lub jako np. tzw. buzzery do urządzeń elektronicznych - wtedy trzeba taki element wymontować z obudowy, co jest stosunkowo proste), z przylutowanymi przewodami.

4. Płytka metalowa o kształcie w miarę symetrycznym i rozmiarze ok. 5-6cm - będzie to podstawka triggera membrany.

5. Taśma dwustronna do wykładzin(cienka) i taśma dwustronna piankowa - najlepsza jest taśma do mocowania elementów samochodowych, do dostania np. w sklepie motoryzacyjnym.

6. metalowe wsporniki(?) kątowe z otworami na śruby - do zamocowania ceownika.

7. Śrubki, podkładki, nakrętki itp. do połączenia elementów.

8. Gumowe elementy amortyzujące, które pozwolą zamocować podstawkę triggera membrany tak, aby nie stykała się z ceownikiem (zamiennie można użyć dwustronnej taśmy piankowej z punktu 5).

9. Stożek z miękkiej gumy gąbczastej (pianki EVA etc.) - oryginalny Rolanda lub własnoręcznie wycięty z odpowiedniego materiału (o tym napiszę kiedy indziej :)).
Wymary stożka: wysokość 35mm, średnica podstawy - 38mm, średnica ściętego szczytu stożka(styku z membraną) - 7mm.

10. Membrana siatkowa do cichego ćwiczenia, o rozmiarze odpowiednim dla naszego bębna. Absolutnie najlepsze dla tego typu padów są membrany Rolanda, ale są produkowane tylko w kilku rozmiarach(8", 10", 12", 14").

11. Gniazdo stereofoniczne np. typu Jack czy XLR.

Wykonanie:
Na bokach korpusu bębna, od wewnątrz mocujemy wsporniki do których zamocujemy docięty ceownik/belkę.
Wsporniki należy poprostu zamocować w miejscach, gdzie po drugiej stronie, na zewnątrz korpusu znajdują się gniazda śrub naciągowych - chodzi o to, żeby jak najlepiej przenosiły się na belkę drgania z obręczy.
Belka powinna być zamocowana pośrodku - dzieląc wizualnie okrąg korpusu na połowę (zdjęcie). Wysokość zamocowania belki powinna być taka, żeby odległość od górnego brzegu korpusu do powierzchni belki wynosiła ok. 4.5~5.5cm, dlaczego - o tym później. Wysokość belki można regulować np. używając podkładek pomiędzy wspornikiem kątowym a belką.
Ważne jest, aby belka i korpus były połaczone "na sztywno", jeśli chcemy aby nasz pad dobrze reagował na uderzenia w obręcz (rim-shot).

Na belce, należy nastepnie wywiercić otwory na śrubki(?), którymi zamocujemy podstawkę triggera membrany. Trigger membrany powinien znajdować się dokładnie na środku, więc podstawka również powinna być na środku. Szczegóły konstrukcyjne dotyczące zamocowania podstawki pozostawiam Waszej inwencji twórczej, ponieważ będą one zależały od tego jakich użyjecie elementów mocujących(w tym amortyzatrków), oraz jakiego kształtu i rozmiaru będzie podstawka.

Co jest tutaj najważniejsze:

Podstawka triggera membrany (piezo-element o średn. 27mm) musi być zamocowana elastycznie na belce, ponieważ ten czujnik odpowiada za triggerowanie uderzeń w membranę bębna.

Trigger obręczy(35mm piezo-element) powinien być zamocowany "na sztywno" do belki, dokładnie na środku - pod podstawką triggera membrany(podstawka oczywiście nie może go dotykać). Ten trigger "zbiera" uderzenia w obręcz bębna. Ja przykleiłem trigger obręczy do belki kroplą kleju Ośmiorniczka, można też użyć taśmy do wykładzin - należy wyciąć z taśmy kółko o średnicy bieguna(?) ceramicznego(to mniejsze, jasne kółko :)) i umieścić je z drugiej strony na środku mosiężnego bieguna, nast. całość przykleić do belki.

Trigger membrany składa się z 27mm piezo-elementu i wspomnianego stożka z pianko-gumy.
Piezo do stożka przyklejone jest cienką taśmą dwustronną, od strony ceramiki. W stożku jest wyżłobiony kanalik na przewody przylutowane do piezo-elementu.
Trigger (piezo + stożek) do podstawki przyklejony jest wspomnianą dwustronną taśmą piankową, która pełni również rolę amortyzującą.
Krążek z taśmy(koniecznie o średnicy ceramiki) przyklejamy od spodu piezo-elementu i całość przyklejamy do podstawki.

Średnica krążka z taśmy mocującej dlatego powinna być mniejsza od całkowitej średnicy piezo elementu, ponieważ to umożliwi jego delikatne wyginanie w momencie uderzenia w membranę padu i w rezultacie lepszą czułość.
Sprawdzonym wymiarem jest tutaj właśnie średnica bieguna ceramicznego. Oczywiście nie jest tu absolutnie konieczna mikroskopowa dokładność - po prostu wycinamy to nożyczkami tak dokładnie, jak jesteśmy w stanie :). Można sobie też oczywiście pomóc jakimś wycinakiem z metalowej rurki.

Wysokość zamocowania triggera membrany powinna być taka, żeby stożek wystawał nieco ponad poziom górnej krawędzi korpusu. To, ile dokładnie powinien wystawać zależy od stopnia elastyczności użytego materiału i rodzaju zastosowanej membrany siateczkowej.
Jako wartosć wyjściową należy przyjąć 3~4mm. W praktyce bywa to 1.5~5mm.

W przypadku użycia membrany Rolanda i oryginalnego stożka, 3mm wydaje się w zupełności wystarczać dla bębnów o średnicy 8", 10" i 12". Dla 14" zalecam raczej 4mm i dość mocne napięcie membrany(to w ogóle temat na oddzielny wątek). Jeśli stożek robiliśmy samodzielnie - proponuję eksperymentować, ale generalnie zalecam zacząć raczej od 4~5mm.

Membrany "Hart Dynamics Magnum" należy napinać mocno.

Membrany "Pearl Muffle Head" (łatwo dostępne w Polsce, ale nienajlepsze do triggerowania) należy również napinać dość mocno i stożek powinien wystawać 4~5mm ponad krawędź bębna. Te membrany dobrze jest dodatkowo wytłumić na obwodzie (najlepiej za pom. Remo Muffl's - niestety, póki co również niedostępne w Polsce :evil:)

Po pomyślnym zamocowaniu wszystkich elementów pozostaje przylutować przewody do gniazdka wyjściowego..
Właśnie - gniazdko typu "duży jack" daje się zamontować w otworze wentylacyjnym bębna i nie trzeba wtedy wiercić w korpusie. Można też przymocować gniazdko do belki, o ile nasz bębenek nie jest zamknięty od dołu. Ja użyłem gniazda XLR zamocowanego w korpusie bębna, bo materiał Travelera i tak jest lichy(a raczej lipowy :)), więc nie było szkoda wiercić.

Podłączenie wygląda następująco(w oryginalnym Rolandzie):
Trigger membrany - ceramika do masy, mosiądz do końcówki stereo-jacka.
Trigger obręczy - ceramika do "kółka" stereo-jacka, mosiądz do masy.
Można więc powiedzieć, że przetworniki są podłączone "w przeciwfazie".

Poprawnie wykonany powinien działać conajmniej tak dobrze jak oryginał. To jest możliwe.. :mrgreen:

Heh, to by mniej więcej było wszystko co miałem do napisania :). Resztę mam nadzieję wyjaśnią moje zdjęcia, oraz te linki:
Beatnik Trigger
Rockon4ebay Galery

Sensory piezo:
Image

Zmontowany werbel bez membrany:
Image

Podstawka triggera membrany ze stożkiem Rolanda.
Spod podstawki wychodzą przewody od triggera obręczy:

Image

Całość z membraną(Hart Magnum) i ..tłumikiem hałasu obręczy(o nim w innym wątku):
Image

Wątek blokuję. W razie gdyby ktoś miał konkretne pytanie techniczne proszę zakładać nowe wątki z konkretem w tytule :)(ale z głową - sprawdzając wcześniej, czy pytanie już nie padło :)).

Pozdrawiam
Kuba
kubamajer
Site Admin
Site Admin
 
Posty: 187
Rejestracja: 09 Maj 2005 23:18
Miejscowość: nadal Warszawa

Jak zrobić werbel-pad niegorszy od Rolanda..

Reklama

Reklama
 

Wróć do Projekty Zrób To Sam :)

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników

cron