Podwójna stopa

Jak programować perkusję? Po prostu zapytaj..

Podwójna stopa

Postprzez Tasiorro » 28 Lut 2007 01:19

Witam,
Zawsze jak próbuje robić perkusje z twinem to wychodzi mi karabin, brzmi to jak takie pukpukpukpuk :) Mozesz mi coś doradzić? Chodzi mi zarówno o taką rock-metalową regularną stopę jak i o takie "przyśpieszacze" na stopach (mam nadzieje ze wiadomo o co chodzi, sorry ale jestem gitarnikiem;) )
Tasiorro
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Posty: 3
Rejestracja: 27 Lut 2007 23:12

Podwójna stopa

Reklama

Reklama
 

Postprzez kubamajer » 28 Lut 2007 03:55

Pierwsza zasada - należy użyć minimum dwóch różnych sampli tej samej stopy(typu "lewa" i "prawa").
Po drugie nie powinno być zbyt równo ;), aczkolwiek "karabin" bierze się głównie z tego, że używamy tego samego sampla do programowania szybko po sobie następujących uderzeń, ale ma znaczenie również dynamika i timing. Tego typu przebiegi nie powinny być skwantyzowane.
Te same zasady dotyczą zresztą wszystkich elementów zestawu, nie tylko stopy.
Podstawą jest oczywiście posiadanie zestawu sampli, który oferuje odpowiednią ilość próbek do układania "żywych" sekwencji.

pozdr
kubamajer
Site Admin
Site Admin
 
Posty: 187
Rejestracja: 09 Maj 2005 23:18
Miejscowość: nadal Warszawa

Postprzez Tasiorro » 28 Lut 2007 09:55

Czyli powiedzmy z jednego sampla robie kilka wersji które różnie zmieniam equalizerem np? Bo tez one chyba nie mogą sie az tak diametralnie różnić.
Co do parametrów, to jak byś radził kręcić? Reverb na stope raczej odpada, jakies zabawy kompresorem?
Pzdr
Tasiorro
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Posty: 3
Rejestracja: 27 Lut 2007 23:12

Postprzez kubamajer » 28 Lut 2007 16:19

Chodzi o dwa różne sample, czyli nagrane dwa oddzielne uderzenia perkusisty. Jeśli to będzie ten sam sampel, tylko przetworzony, to nie będzie to samo, choć można jakiś zbliżony efekt osiągnąć.
Można robić to tak:
Przede wszystkim przestroić "drugą" próbkę o jakieś maksimum ćwierć tonu(equalizacja to nie jest dobry pomysł w takim przypadku).
Można zastosować bardzo delikatny time stretching - wybieramy wariant z zachowaniem wysokości dźwięku.
Przyporządkowujemy każdą próbkę do innego klawisza.
Poza tym sam sampler należy w takim wypadku ustawić tak aby:
jego equalizer delikatnie przycinał wysokie tony przy najcichszych uderzeniach, oraz można ustawić obwiednię stroju tak, aby najcichsze dźwięki były delikatnie obniżone w stosunku do najgłośniejszych(+-o mniej niż pół tonu).
Przede wszystkim cały czas słuchamy tego, co robimy :).

Wyżej wymienionych zabiegów nie ma potrzeby stosować do bibliotek, które oferują multisample perkusyjne, czyli oddzielnie nagrane uderzenia głośne, ciche itp., oraz uderzenia lewej i prawej ręki, chyba że chodzi o jakieś specjalne efekty.

Co do kompresji i equalizacji stopy, to jest to temat na ksiażkę..
Proponuję zacząć od takich parametrów:
attack 25ms
release 500ms
ratio 3:1
threshold - tyle, żeby redukcja głośnosci wynosiła -6db

To są tylko orientacyjne ustawienia początkowe - przy wykorzystaniu różnych wtyczek VST, te parametry mogą od siebie bardzo znacznie odbiegać, przy podobnym brzmieniu końcowym.

Korekcja brzmienia stopy perkusyjnej:
generalnie często jest tak, że robimy "dołek" w zakresie +- pomiędzy 125Hz do ok 800~1500Hz i "górki": w dolnym("miękkim") zakresie gdzieś w okolicach 60~45Hz, oraz w górze pasma, w okolicach 2~5KHz - ten zakres odpowiada za "mlaskanie" :mrgreen:.
Za tzw. "punch" stopy odpowiada częstotliwość 125Hz i okolice. Cały czas słuchamy tego, co robimy. To również są bardzo ogólnikowe wskazówki.


pozdr
kubamajer
Site Admin
Site Admin
 
Posty: 187
Rejestracja: 09 Maj 2005 23:18
Miejscowość: nadal Warszawa

Postprzez Tasiorro » 28 Lut 2007 18:09

Dzięki za porady Kuba, będe probował. Pozdrawiam!
Tasiorro
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Posty: 3
Rejestracja: 27 Lut 2007 23:12


Wróć do Programowanie Bębnów

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników

cron