Co potrzeba, żeby zacząć programować perkusję

Jak programować perkusję? Po prostu zapytaj..

Co potrzeba, żeby zacząć programować perkusję

Postprzez kubamajer » 07 Wrz 2006 14:30

Stworzenie/zaprogramowanie partii bębnów midi w komputerze w zasadzie niczym się nie różni od zarejestrowania partii powiedzmy syntezatora.
Wirtualna perkusja dla naszego komputera jest takim samym instrumentem jak każdy inny "klawisz".
Jeśli potrzebujemy partię bębnów, to najprawdopodobniej potrzebujemy jej do istniejącego(co najmniej w zamyśle) utworu muzycznego :).

Większość edytorów/sekwencerów muzycznych pozwala na korzystanie w ramach swojego środowiska z instrumentów wirtualnych. W przypadku bębnów występują w zasadzie dwa rodzaje takich instrumentów:
  • wirtualne syntezatory perkusyjne
  • wirtualne samplery
Syntezatory perkusyjne posiadają własne generatory dźwięku i oprócz gotowych presetów oferują możliwość projektowania i zapisywania własnych brzmień.

Samplery używają próbek(sampli) i istnieją zarówno samplery wymyślone specjalnie do jak najbardziej efektywnego wykorzystania przy tworzeniu podkładów perkusyjnych, oraz samplery, które można nazwać uniwersalnymi - można ich użyć z powodzeniem do odgrywania bębnów jak i smyczków czy czegokolwiek.

O ile syntezator perkusyjny pozwala na natychmiastowe użycie, o tyle "goły" sampler wymaga załadowania do niego brzmień, aby cokolwiek grało. Może więc zaistnieć konieczność zakupienia banków brzmień w formacie nadającym się do naszego samplera, jeśli potrzebne brzmienia nie były do niego dołączone w pakiecie. Obawiam się jednak, że dziś trudno byłoby znaleźć sampler wirtualny, sprzedawany bez dołączonej biblioteki podstawowych brzmień.

Istnieje również wiele instrumentów wirtualnych opartych na tzw. własnych bibliotekach sampli. Są to samplery-odtwarzacze próbek do których można importować brzmienia wyłącznie z ich własnej biblioteki.

W skrócie tak więc wygląda przygotowanie do pracy z bębnami do naszego utworu:

    W naszym Programie Muzycznym tworzymy nowy ślad midi przeznaczony dla partii perkusyjnej.
    Uruchamiamy wirtualny instrument perkusyjny, który tę partię będzie odgrywał.
    Konfigurujemy ślad midi zgodnie z wymogami naszego Programu Muzycznego, tak aby zapisane na śladzie nuty były odgrywane przez instrument. Pisząc potocznie - podpinamy nasz instrument do tego śladu (midi out = nasz instrument):).
    Gotowe :).
Same rytmy perkusyjne to już następna sprawa - jeśli mamy jakieś pojęcie o nutach i graniu na bębnach, to po prostu wpisujemy je w edytorze pianolowym naszego śladu.
Możemy również korzystać z gotowych patternów midi - wiele jest dostępnych w sieci, np. Tutaj
Oczywiście najpopularniejszą metodą jest "wstukiwanie" rytmów za pomocą klawiatury midi lub kontrolera z padami. Potem w razie potrzeby można jeszcze poprawić czy wyedytować jakiś fragment.

Pozdrawiam
Kuba
kubamajer
Site Admin
Site Admin
 
Posty: 187
Rejestracja: 09 Maj 2005 23:18
Miejscowość: nadal Warszawa

Co potrzeba, żeby zacząć programować perkusję

Reklama

Reklama
 

Wróć do Programowanie Bębnów

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników

cron