Bas i gitara

Programy komputerowe do nagrywania i edycji dźwięku, oraz miksowania i odtwarzania produkcji muzycznych.

Bas i gitara

Postprzez pikus » 10 Paź 2006 16:30

Witam, nie bardzo wiem gdzie umieścic ten temat więc...

Pytanie:
-W jaki sposób steruje się basem gitarę w miksie?
Zgadnienie jest mi znane bo uczestniczylem w wielu nagraniach ale zawsze był tam profesionalny dżwiękowiec a jak sobie z tym samemu w domowym studio poradzic...?! Może ktoś mi podpowiedziec cokolwiek?
Pracuje na Cubase sx 2.

Pozdrawiam

Marcin
pikus
Rozkręca się
Rozkręca się
 
Posty: 23
Rejestracja: 09 Sty 2006 13:14
Miejscowość: Białobrzegi k/Wawy

Bas i gitara

Reklama

Reklama
 

Postprzez kubamajer » 10 Paź 2006 23:30

W jaki sposób chcesz sterować gitarę basem? Co dokładniej masz na mysli?
Z grubsza są dwa podstawowe sposoby "sterowania", jeśli myślę o tym samym o czym Ty :wink:. Pierwszy z użyciem bramki, a drugi z użyciem kompresora.

Możesz przybliżyć jaki konkretnie skutek chciałbyś osiągnąć?

pozdrawiam
Kuba
kubamajer
Site Admin
Site Admin
 
Posty: 187
Rejestracja: 09 Maj 2005 23:18
Miejscowość: nadal Warszawa

Postprzez pikus » 11 Paź 2006 01:26

No..., myślalem o użyciu kompresora. A już o tym pierwszym z użyciem bramki to nawet nie wiedziałem( w końcu sie dopiero uczę)... Bas ma zupełnie inną dynamikę,
świetnie chodzi ze stopą a gitary mimo że brzmią super z całoscią w miksie(brzmieniowo) i są też
dynamicznie i równo nagrane to jednak daleko im do sekcji. Po za tym nie ustawiam ich w proporcji za głośno a nawet lepiej eksponuję sekcję a mimo to wszystko siada przez nie.
Jak je odsłuchuje same to jest bardzo dobrze.
Gdy byś udzielił mi jakiejś wskazówki był bym Ci niezmiernie wdzięczny.
O tej bramce też chętnie bym się dowiedział jeśli możesz zdradzić rąbka tajemnicy...

pozdrawiam
pikus
Rozkręca się
Rozkręca się
 
Posty: 23
Rejestracja: 09 Sty 2006 13:14
Miejscowość: Białobrzegi k/Wawy

Postprzez kubamajer » 11 Paź 2006 02:16

Hm.. to znaczy co "siada" z powodu gitar? W jakim sensie daleko im do sekcji?

Nie jestem ekspertem od miksowania, ale, o ile w aranżu nie ma rażących błędów i wykonanie jest poprawne, to gitary i bas przede wszystkim "ukręca" się przy użyciu equalizacji - tłumiąc "niepotrzebne" zakresy pasma w każdym z instrumentów. Z grubsza chodzi o wycięcie niskiego dołu w gitarach, żeby nie "zamulały" i kontrolę środka i góry w gitarze basowej. Do tego dochodzi panorama - bas oczywiście pośrodku, a np. gitarę rytmiczną się dubluje i umieszcza w skrajnych kanałach - to daje duużo przestrzeni w nagraniach rockowych i gitary nie "zajmują" miejsca pośrodku np. dla wokalu.
Szczerze mówiąc, to na ten temat można znaleźć morze informacji na Forum Estrada i Studio, oraz w tamtejszych artykułach(chyba są płatne przez sms).

Jeśli natomiast masz na myśli sterowanie basem - gitary poprzez kompresor, czy bramkę, to nie bardzo mam pomysł jak to zrobić(nie napisałeś jak to muzyka, jaka partia gitary :)), choć pewnie w niektórych, określonych przypadkach można zastosować podobne tricki, jak te używane przy sterowaniu basu przez stopę.
Potrzebna do tego jest wtyczka kompresor, posiadający tzw. sidechain - czyli możliwość sterowania go inną ścieżką, niż ta na której jest włączony. Wtedy np. włączasz go na ścieżkę basu, ale sterujesz go sygnałem ze stopy, co daje Ci m.in. możliwość bardzo krótkiego stłumienia basu w momentach kiedy uderza stopa - w pewnych sytuacjach i przy właściwym dobraniu ustawień kompresora można osiągnąć świetnie brzmiący efekt klarownej stopy, znakomicie "sklejonej" z basem. To na przykład.

Nie rozumiem jednak, do czego miałoby się to przydać w przypadku sterowania basem - gitary? Te instrumenty operują w różnych zakresach pasma, więc normalnie używa się EQ aby je skleić, ale nie wiadomo jaką muzykę Ty Pikus masz na myśli, bo nie napisałeś :wink:.

Jeszcze jedna ważna sprawa - jeśli bas z bębnami jest ok, a gitara rytmiczna sama jest ok, ale razem z sekcją już nie, to może po prostu jest nierówno zagrana :).
Typowy przykład, to sytuacja kiedy do zagranej fajnie sekcji dogrywana jest gitara(czy cokolwiek), ale gitarzyście utwór "wydawał się" zbyt wolny i on chciał mu dodać energii. W takim przypadku efekt końcowy jest zawsze do bani, bo skutek jest odwrotny - energia nagrania siada po dodaniu tak zagranej partii, ale wszystko wraca do normy, kiedy tę partię sciszymy.

Jeśli muzyk nie czuje się komfortowo w danym tempie, to nie znaczy że tempo jest złe. Znaczy to natomiast, że muzyk na pewno powinien poćwiczyć w tym tempie :).
No ale w dalszym ciągu nie wiem, czy piszę na temat :wink:.

Pozdrawiam
Kuba
kubamajer
Site Admin
Site Admin
 
Posty: 187
Rejestracja: 09 Maj 2005 23:18
Miejscowość: nadal Warszawa

Postprzez pikus » 11 Paź 2006 08:39

Chodzi o cieżkie agresywne granie i nie tylko(mialem na myśli gitary przesterowane). Gitary są rozłożone skrajnie w panoramie
i są nagrane rowno w tempie. No i chodzi właśnie chyba o side chain.
Do tego wygłąda na to że potrzebna jest wtyczka ktora to posiada.

pozdrawiam
pikus
Rozkręca się
Rozkręca się
 
Posty: 23
Rejestracja: 09 Sty 2006 13:14
Miejscowość: Białobrzegi k/Wawy

Postprzez kubamajer » 11 Paź 2006 14:01

Oj, obawiam się, że nie tędy droga. Zdaje się, że potrzebujesz skleić gitary z basem, a tu kompresja typu side-chain nie pomoże, tylko przede wszystkim odpowiednia equalizacja. Potem dopiero można próbować kompresji(i raczej nie side-chain).
Proponuję naprawdę poszperać w sieci, bo są to podstawowe zagadnienia dotyczące miksu.

Używasz SX2, więc konfiguracja miksera jest dosyć elastyczna.
Mozna na przykład tak:
Jak już ukręcisz gitary z basem, to stwórz sobie "group track" stereo, na nim zapnij kompresor w insert. Bas i gitary wyślij poprzez "send" na tę grupę z kompresorem. Możesz używać "mocnych" ustawień kompresora(sporego ratio i dosć krótkiego release) na tej grupie. Suwakiem głośności domiksowujesz skompresowany miks gitar i basu do miksu nieobrobionych. Słuchasz co się dzieje i kręcisz.. :).

Możesz też po prostu skierować sygnał wyjściowy ze ścieżek gitar i basu bezpośrednio na tę grupę z kompresorem - wtedy jednak nie będziesz miał dostępu do sygnału "przed kompresją", chyba że użyjesz wtyczki-kompresora, który pozwala na miks sygnału dry/wet. Tę możliwość dają np. wtyczki PSP.

Generalnie ten trick z grupą, to jedna z podstawowych rzeczy i można oczywiście zastosować każdy inny efekt, i do każdego innego instrumentu. Grupy można z kolei, w razie potrzeby dalej wysyłac na inne grupy itd itp.

Ważne jest rozróżnienie:
Jesli chcemy tylko domiksować obrobiony dźwięk - wtedy używamy "send".
Jeśli potrzebujemy wyłącznie "zmasakrowanego" dźwięku - kierujemy sygnały tracków bezpośrednio na tę grupę.

Tak działamy w Cubase SX. W sekwencerach, które nie dają możliwości tworzenia grup w mikserze, też można sobie poradzić poprzez tworzenie dodatkowych kopii tracków i na te kopie nakładanie efektów.

Pozdr
Kuba
kubamajer
Site Admin
Site Admin
 
Posty: 187
Rejestracja: 09 Maj 2005 23:18
Miejscowość: nadal Warszawa

Postprzez pikus » 11 Paź 2006 18:01

dzieki Kuba, muszę jeszcze nad tym posiedziec. Może nie dlugo uda mi sie to zaprezentowac...?!

pozdrawiam

Marcin
pikus
Rozkręca się
Rozkręca się
 
Posty: 23
Rejestracja: 09 Sty 2006 13:14
Miejscowość: Białobrzegi k/Wawy


Wróć do Sekwencery Audio/Midi

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników

cron